חייגו עכשיו :  054-649-4270

חניה חינם בשפע

כתובת :  ביאליק 78, רמת גן

צמוד לרכבת במרחק הליכה קצר

השאיר פרטים ונחזור אליך בהדקם



עקרונות תזונה כללית

לאחר שסקרנו את את עקרונות התזונה הסינית ואת התזונה הסינית המסורתית, בכלל במאמר זה אכתוב עקרונות תזונה שחלקם הם כלליים וחלקם ספציפיים. מתוך עשר שנות ניסיון קליני, עקרונות אלה מייצגים בצורה מלאה וטובה ומבוססים מחקרית כתורמים בצורה משמעותית ביותר לבריאות וכן מונעים התפרצויות של מחלות וגם מאזנים את הגוף והנפש. במשך שנותי כמטפל, נוכחתי לדעת שתזונה הינה מרכיב מהותי וחשוב ביצירת בריאות איתנה לאורך זמן, הן גופנית והן נפשית. עקרונות תזונה אלה מאפשרים במינימום שינויים תזונתיים ובלי איסורים גדולים. לרוב, במצבים קלים עד בינוניים ולא במצבים קיצוניים למצריכים שינויים קיצוניים כדי להחזיר את האזור וכך לרוב שינוי ההרגלים נעשה בצורה מתונה תוך הקפדה ומשמעת עצמית, אך ללא קשיים רבים. מטופלים רבים ששומרים על עקרונות אלה מעידים על חיוניות גדולה,רעננות וקלות ביום יום, שקט נפשי ,ירידה במשקל , סימפטומים שנעלמו בזמן קצר, הקלה משמעותית בכאבים ונוחות גופנית ונפשית שעולה מאוד לאורך זמן כמו כן איכות החיים עולה.

  1. להימנע זה לא אסור – כלל הכי חשוב מכל העקרונות, משום שאם הרבה דברים יהיו אסורים ומוחלטים יהיה לרובנו קשה ליישם את התזונה לאורך זמן וייחוד בשבועות וחודשים ראשונים.80%-90% יישום של כל עיקרון בפני עצמו. השארת 20%-10% לחופש פעולה שבועי מכל עיקרון יצמצמו בצורה משמעותית התנגדות לאיסורים שונים ויגרמו לנו הנאה ויכולת תמרון, אם וכאשר פתאום אנחנו רוצים לאכול משהו שפחות טוב לנו. יכולת תמרון של 10% היא חשובה מכל עקרון בפני עצמו.
  2. להימנע מחלב ומוצרי חלב – גבינות צהובות/לבנות וחלב כמשקה גורמים לנו לבעיות גדולות מאוד בגוף (ראה מאמר על חלב). יחד עם זאת, אנחנו מורגלים לצרוך חלב ולאכול מוצרי חלב באופן יום יומי. לכן, 10% יכולת תמרון שבועית והפחתה משמעותית של אכילת מוצרי חלב ומשקה חלב חשובה מאוד להצלחה בתזונה הסינית. הסינים לא שותים חלב כחלק מהתזונה הסינית, חלב נכנס לסין בתחילת שנות התשעים וכיום רואים עלייה מתמדת בתחלואה של מחלות שכיחות במערב בסין דבר שלא היה לפני כניסת החלב ומוצריו לסין.
  3. להימנע כמה שיותר מצריכת ממתיקים מלכותיים –  מזון שכתוב ללא תוספת סוכר. הכוונה שהוא מכיל ממתיקים מלכותיים כגון: אספרטיים, אלסופקם K, סוכרוז וכדומה. כמו כן, להימנע ולהפסיק צריכה של סוכרזית ומוצרים דומים. סוכרים מלכותיים נוצרים במעבדה הם אינם טבעיים וגורמים לבעיות במערכת העצבים וכן לבעיות בחילוף החומרים בגוף, דבר שיכול להביא למחלות שונות ולעלייה בלחץ דם. עדיף להשתמש בסטיביה למרות שיש לה טם לוואי קל וכן להתרגל לשתות ללא סוכר בכלל ולשתות יותר מים.
  4. להימנע ממזון מלוח מידי – צריכת מלח גדולה יוצר עומס גדול על הכליות ועלייה בלחץ דם, למרות שמחקרים מראים קשר לא מלא לצריכת מלח מוגברת. אך, יחד עם זאת, דרישת הגוף למלח קטנה מהכמות שנמצאת במזון. ברוב המזונות שאנו רגילים קיימת כמות רבה של מלח כגון: גבינות, נקניקים וחטיפים. אין צורך להמליח את האוכל יותר מידי.
  5. להימנע וצריכה מוגזמת של סוכר – צריכה מוגברת של סוכר יכולה לגרום לנו לאי שקט, כאבי ראש חרדות, ומגרנות, איפראקטיביות, בעיות עיכול, הגברה של הפרת אינסולין מהלבלב, שלאורך זמן יכולה להביא לעליה בסוכר בדם ולסוכרת. חובה להפחית בצורה משמעותית את הצריכה במשהו מתוק במהלך היום. תעשיית המזון העלתה ב-50 שנים האחרונות את השימוש בסוכרים לכמויות גדולות מאוד, משום שסוכר גורם לרצון לצרוך יותר. תתפלאו באילו מזונות יש סוכר שלא לצורך וכמות הסוכר שנמצאת במזונות ומשקאות קלים.
  6. אכילת פירות רבה – פירות מכילים חד סוכר שנקרא פרוקטוז (סוכר פירות). זהו סוכר בדיוק כמו צריכת סוכר ביתי שנמצא במזונות בתעשיית המזון. אכילה רבה של פירות במהלך השבוע שווה בדיוק כמו שתייה של מיצים ממותקים, דבר שיכול להביא לאותן התופעות כמו צריכת סוכר רגיל בסעיף הקודם. חלק מהפירות הן חומציים ולחים וחלקם בסיסיים וקרירים לפי הרפואה הסינית. לכן, חשוב ליצור איזון בכמות ואילו פירות לאכול.
  7. להימנע ככל שניתן מאכילת מזון מהיר ומעובד – מזון מתועש ככל שהוא טעים, הוא תעשייתי ובאיכות ירודה. מחקרים רבים מראים קשר ישיר בין אכילת מזון מהיר ומעובד להתפרצות של מחלות רבות לרבות, עלייה במשקל. במזון מתועש יש כמות גדולה של חומרים שאינם טבעיים לרבות כמות גדולה של שומנים, דבר שגורם לגוף עומס גדול מאוד ואי יכולת להתנקות מאותם החומרים שמגיעים לדם. רצוי להימנע ככל שאפשר מאותם מזונות כולל בשר מעובד וקפוא.
  8. בשר אדום ועוף – התזונה הסינית מצודדת באכילת בשר ועוף, אך בכמויות יומיות ושבועיות קטנות מאוד ביחס למערב. חלק מחומצות האמינו (יסוד לבניית חלבונים) וברזל אפשר לקבל רק מהחי ולא ליצור חוסרים של חומצו אמינו וברזל וחוסר דם (אנמיה). לפי מחקרים של ארגון הבריאות האמריקאי, אכילת 50 גרם של בשר אדום פעם בשבוע תספק את כל חומרי התשמורת לגוף לכל השבוע. ראה מאמר על צמחונות ובשר בתזונה הסינית.
  9. אכילת דגנים וקטניות – דגנים וקטניות רובם בעלי ערך תזונתי רב ומספקים לנו את רוב הוויטמינים והמינרלים לרבות ברזל ו-12B שהגוף צריך. שילוב שלהם ביחד וערבוב שלהם במזון במהלך השבוע יגרום לנו למילוי חומרי התשמורת למהלך השבוע ושילובם ביחד יוצר "חלבון מלא" (שכל חומצות האמינו נמצאות בו). כמו כן,זה גורם לשקט נפשי ולהקלה משמעותית על מערכת העיכול, בתנאי שקטניות לרוב מבשלים בצורה טובה בהשריה של 6-12 שעות לפני הבישול ואין צורך להמליח כדי שיתרככו.
  10. ירקות מבושלים ומוקפצים – הסינים לרוב אינם אוכלים ירקות טריים, משום שירקות ברפואה הסינית קרים באנרגיה שלהם והם מכבידים על מערכת העיכול בייחוד על הקיבה, דבר שמביא לחולשה של האנרגיה (צ'י) בגופנו, שמביא לחולשה ועייפות רבה ואף לאי יכולת לרדת במשקל לאורך זמן. הסינים כשהם מקפיצים ירקות, הם משתמשים במעט שמן והקפצה מהירה מאוד על אש גדולה. כך, הם עוזרים לקיבה בפירוק האוכל הראשוני והכנסת חום למזון. בארץ, אנחנו צורכים כמויות רבות של ירקות לכן בשינוי קטן והיווכחות שירקות מבושלים גורמים לנו להרגיש טוב יותר, אפשר להימנע מאכילת יתר של ירקות חיים כמו סלט ישראלי.
  11. כמות מים – רובנו שותים מעט מאוד מים, דבר שיכול להביא להתייבשות קלה מבלי שנרגיש. חוסר בכמות מים בגוף יכולה ליצור עומס על הכליות ובהאטת תהליכים חיוניים בגוף. רוב החומרים שנמצאים בגוף הם ממיסים במים וכן תפקוד התא הבודד רקמות ואיברי הגוף מתפקדים בסביבה מימית. כמות המים המומלצת לכל אדם היא שונה ומושפעת מגורמים שונים. לכן, רצוי לשתות ככלל ולא לשכוח לשתות מים ולא מיצים, כל עוד ישנה הטלת שתן סדירה והשתן הוא בהיר עם גוון צהבהב קל. אם מטילים יותר מידי שתן לבן, כנראה אנחנו שותים יותר מידי ואם אנחנו לא מטילים שתן או לאחר שעות והשתן צהוב, אז אנחנו שותים מעט מידי לכן שתיית מים והטלת שתן בסביבות 8 פעמי ביום היא סבירה ובגוון בהיר צהבהב.

אל תעבירו יום נוסף עם תחושת כאב או חוסר נוחות!

הרגישו בנוח ליצור איתי קשר בכל דילמה ושאלה הנוגעת למצבכם הבריאותי




עוד בנושא

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל